Yhteystiedot:
Tuottaja Johanna Råman
puh. +358 (0)50 346 1070
johanna (at) defunensemble (piste) fi

Vuonna 2009 perustettu defunensemble täytti nopeasti ja tehokkaasti erään Suomen nykymusiikkielämän aukoista: elektroakustisen musiikin ammattimaisen ja systemaattisen esittämisen. Yhtye tuo maahamme kiinnostavinta sähköä hyödyntävää nykymusiikkia maailmalta, aktiivisesti tilaa ja kantaesittää uusia teoksia, sekä luo katu-uskottavia, moniin kokeellisen musiikin alagenreihin katsovia konserttikokonaisuuksia. defunensemblen soittajat ja musiikkiteknologit ovat alansa terävintä suomalaista kärkeä. Kotimaan merkittävimpien festivaalien lisäksi yhtye suuntaa näyttävästi myös ulkomaille. Yhtyeen taiteellisena johtajana on perustamisesta asti toiminut Sami Klemola.

– Jarkko Hartikainen

Lyhyen historiansa aikana defunensemble on ehtinyt soittaa 80 konserttia ja esiintyä lähes 20 eri festivaalilla, merkittävimpinä Tampere biennale, Musiikin aika, Musica nova Helsinki, Helsingin juhlaviikot, Klang-konserttisarja, Crusell-viikko, Nordic Music Days (FI, SE), dOCUMENTA (DE), chiffren - kieler tage für neue musik (DE), November Music (NL), Loop Festival (BE), Huddersfield Contemporary Music Festival (GB), Re:new music (DK) ja Copenhagen Avantgarde Music Festival Klang (DK). Kantaesityksiä defunensemble on tehnyt lähes 30 säveltäjältä, mm. Tim Page, Antti Auvinen, Hikari Kiyama, Ville Raasakka, Perttu Haapanen, Pink Twins, M. A. Numminen, Guðmundur Steinn Gunnarsson, Peter Ablinger, Christian Winther Christensen ja Gilbert Nouno.

Hanna Kinnunen – huilu

Hanna Kinnunen on toiminut sijaisena monissa orkestereissa kuten Radion sinfoniaorkesterissa (2003-06, 2010-2013) ja Tapiola Sinfonietassa (2014). Hän on soittanut myös mm. Avanti!:ssa ja Helsingin Festivaaliorkesterissa. Kamarimuusikkona hän on esiintynyt erityisesti uudemman musiikin parissa lukuisilla festivaaleilla Suomessa sekä eri puolilla Eurooppaa. Hän on defunensemblen ja Zagrosin jäsen.

Mikko Raasakka – klarinetti

Mikko Raasakka on Helsingissä asuva vapaan kentän klarinetisti. Hän on opiskellut klarinetinsoittoa Besanconin konservatoriossa (Ranska) ja Sibelius-Akatemiassa. Mikko valmistui vuonna 2005 Sibelius-Akatemiasta musiikin tohtoriksi aiheenaan aikamme suomalainen klarinettimusiikki.

Mikko Raasakka toimii solistina, kamarimuusikkona, improvisoijana ja pedagogina. Ahkerimmin hän esittää aikamme musiikkia. Hän on kantaesittänyt kymmeniä klarinettiteoksia, joukossa viisi konserttoa. Elektroakustiseen musiikkiin keskittyvän defunensemblen jäsenenä hän konsertoi säännöllisesti eurooppalaisilla uuden musiikin festivaaleilla.

Mikko soittaa kaikkia eri kokoisia klarinetteja – kaikkein mieluiten bassoklarinettia. Lisäksi hän soittaa suomalaista kansanklarinettia lirua ja electric wind controlleria (”midiklarinetti”). Mikko on levyttänyt suomalaista musiikkia NAXOS- ja Jase- levymerkeille ja tekee säännöllisesti äänityksiä Yleisradiolle.

Orkesterisolistina Mikko on soittanut mm. Osmo Vänskän johtaman Sinfonia Lahden kanssa. Soolo- ja kamarimusiikkiesiintymisiä hänellä on ollut eri puolilla Eurooppaa ja Yhdysvaltoja. Hän on vieraillut opettajana mm. Wienin musiikkikorkeakoulussa ja Pohjois-Illinoisin yliopistossa. Orkesterimuusikkona Mikko on soittanut mm. kaikissa pääkaupunkiseudun orkestereissa. Vuosina 1997-2010 hänen vakituinen työpaikkansa oli Jyväskylä Sinfonia.

Mikko Raasakka on kirjoittanut klarinetin uusia soittotekniikoita käsittelevät kirjat Aapelin uudet soitteet (2005) ja Exploring the clarinet (2010). Molempien kirjojen kustantaja on Fennica Gehrman.

www.raasakka.net

Lily-Marlene Puusepp – harppu

Lily-Marlene Puusepp (s.1983) on monipuolinen harpisti,joka toimii jatkuvasti niin solistina ja kamarimuusikkona kuin sinfoniaorkesterimuusikkonakin. Hän soittaa konserteissaan sekä harppuohjelmiston ikimuistoisia klassikoita että uutta musiikkiakin. Vuosina 1999-2001 hän opiskeli Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa ja vuosien 2001-2005 aikana Sibelius-Akatemian orkesterisoitinten osastolla harpputaiteilija Marjatta Haahden johdolla. Lily-Marlene suoritti musiikin maisterin tutkinnon Sibelius-Akatemiassa vuonna 2005 erinomaisin arvosanoin. Tällä hetkellä hän tekee taiteelliseen tohtoritutkintoon tähtääviä jatko-opintoja Sibelius-Akatemian Docmus-yksikössä, jossa hän on toiminut myös assistenttina vuosina 2008-2010.

Lily-Marlene piti ensikonserttinsa Sibelius-Akatemian konserttisalissa 14.11.2006. Hän on soittanut mm.Avanti!-kamariorkesterin ja Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin solistina. Hän on esiintynyt menestyksekkäästi useilla musiikkifestivaaleilla,joista mainittakoon Musica nova-, Kuhmon kamarimusiikki- ja Viitasaaren vuotuinen Musiikin aika- festivaalit, Uudenkaupungin Crusell viikot, Inkoon Meri ja Musiikki sekä Katrina-konsertserie. Lily-Marlene on myös esiintynyt useasti Sibelius-Akatemian Soiva Akatemia konserttisarjassa.

Lily-Marlene Puusepp on tehnyt radionauhoituksia Yleisradiolle ja on esiintynyt myös kaupallisilla CD-julkaisuilla. Toukokuussa 2009 ilmestyi sellisti Seeli Toivion ja harpisti Lily-Marlene Puuseppin duon ensilevy Salut D'Amour. CD sisältää maailmanensilevytyksen Adrien Francois Servaisin (1807-1866) virtuoosisesta Fantaisiesta sellolle ja harpulle op.1.

Lily-Marlene on soittanut freelance-harpistina mm. Sinfonia Lahden, Tapiola Sinfoniettan, Avanti! kamariorkesterin, Jyväskylä Sinfonian ja Lappeenrannan kaupunginorkesterin, Hyvinkään orkesterin, Kymi Sinfoniettan ja Pori Sinfoniettan konserteissa. Lisäksi hän on tehnyt yhteistyötä monien eri kuorojen kanssa. Näistä mainittakoon Candomino ja Tapiolan kamarikuoro.

Lily-Marlene soittaa vuonna 2005 rakennettua Lyon&Healy Style 23 konserttiharppua. Soittimen hankkimista varten hänelle myönsivät apurahaa Suomen Kulttuurirahasto, Alfred Kordelinin Säätiö sekä Sibelius-Akatemian tukisäätiöt. Hän on myös saanut taitelija-apurahaa Helsingin kaupungin kulttuuriasiainkeskukselta. Vuonna 2007 hän sai työskentelyapurahan Sibelius-Akatemian Docmus-osastolta jatko-opintoja varten.

17.3.2008 Chicagosta Lyon&Healy tehtaalta saapui Lily-Marlenen uusi soitin. Kyseessä on Lyon&Healy Style 2000 G- mallinen elektroakustinen konserttiharppu. Tämä soitin on Suomessa ainoa laatuaan. Elektro-akustinen konserttiharppu antaa mahdollisuuden esiintyä sekä akustisesti että vahvistettuna.

Emil Holmström – piano

Emil Holmström on kalliolainen pianisti, joka on tullut tunnetuksi musiikin sekatyöläisenä. Häntä voi kuulla mitä erilaisimmissa yhteyksissä isoista orkestereista kamarimusisoinnin kautta hämäriin UG-iltamiin sekä toisinaan myös solistina. Toiminnallaan hän haluaa nostaa kiinnostusta kulttuurihistoriaan, musiikin suhteeseen oman tyylikautensa ilmiöihin sekä erityisesti avantgardismiin kautta aikojen. Häntä ohjaa tietoisuus siitä, että mikään traditio ei pysy hengissä ellei sitä taukoamatta arvioi uudelleen ja pyri luomaan uutta.

Holmström on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta, jossa hän opiskeli pianonsoittoa Erik T. Tawaststjernan, sävellystä Veli-Matti Puumalan ja satsioppia Olli Väisälän oppilaana. Lisäksi hän on täydentänyt opintojaan Pariisissa Marie-Françoise Bucquet’n johdolla. Muita tärkeitä mentoreita ja esikuvia Holmströmille ovat olleet pianistit Eero Heinonen, Ilmo Ranta, Teppo Koivisto, Jouko Laivuori, Andras Schiff ja Leon Fleisher. Hänen muusikkouteensa on suuresti vaikuttanut toiminta Uusinta Ensemblessä sekä elektroakustiseen musiikkiin keskittyvässä yhtyeessä defunensemble. Holmström on myös tuttu kasvo Avantissa. Monialaisen yhtyesoiton lisäksi Holmström on yhdessä Markus Hohdin ja Eriikka Maalismaan kanssa perustanut Ristiveto-festivaalin, joka järjestettiin ensimmäisen kerran Ateneumissa Schjerfbeck-näyttelyn yhteydessä syksyllä 2012.

Erityisen kiinnostuksen kohteena Holmströmillä on viime aikoina ollut Beethoven sekä 1900-luvun alun taide ja hän on perehtynyt nimenomaisesti Wienin toisen koulukunnan säveltäjien, Ferruccio Busonin ja Heitor Villa-Lobosin musiikkin esittämiseen. Vuonna 2012 Holmström nautti valtion yksivuotista taiteilija-apurahaa ja yksi sen vuoden tärkeimmistä projekteista oli Beethovenin viulu- ja sellosonaattien kokonaisesitykset viulisti Pasi Eerikäisen ja sellisti Petja Kainulaisen kanssa. Keväällä 2013 Holmströmille myönnettiin Suomen Kulttuurirahaston kolmivuotinen työskentelyapuraha, jonka aikana hän keskittyy mm. Busonia käsitteleviin jatko-opintoihinsa.

Markus Hohti – sello

Markus Hohti sai varsinaiset sello-opintonsa päätökseen vuonna 2003, opiskeltuaan Sibelius-Akatemiassa Martti Rousin opissa ja Baselissa Thomas Demengan johdolla. Samana vuonna hän antoi Sibelius-Akatemian sarjassa ensikonsertin pianisti Paavali Jumppasen kanssa. Konsertti sai erinomaisen vastaanoton niin yleisöltä kuin lehdistöltä. Tämän jälkeen hän on jatkanut konsertointia soolo- ja kamarimuusikkona, esittäen perusrepertuaarin ohella niin uutta musiikkia kuin barokkimusiikkiakin. Hohti on vakiinnuttanut asemansa Suomen musiikkielämän aktiivisena ja monipuolisena toimijana. Uuden etsiminen ja musiikillisen ilmaisun laajentaminen ovat leimanneet hänen koko tähänastista toimintaansa.

Matkan varrella on ollut lukuisia esiintymisiä merkittävillä festivaaleilla ja konserttisaleissa, muun muassa Kuhmon kamarimusiikissa, Meidän festivaalilla, Lucerne Festivalilla, Salzburger Biennalessa, Zürichin Tonhallessa ja Berliinin Filharmoniassa. Mukaan mahtuu myös satoja kantaesityksiä, vierailu kuulussa Ensemble Intercontemporainissa ja kamarimusiikkikonsertteja, joissa Hohdin kumppaneinani ovat olleet muun muassa Pekka Kuusisto, Ralf Gothoni, Cyprien Katsaris, Rainer Schmidt ja Jaime Martin. Alkuperäissointia vanhempaan musiikkiin hän on hakenut muun muassa periodisoittimin soittavan Rödberg-trion (Antti Tikkanen, Markus Hohti, Joonas Ahonen) kanssa.

Markus Hohdin mieleenpainuvimpia sooloesiintymisiä on ollut Brian Ferneyhoughn legendaarisen teoksen Time and Motion Study 2 -teoksen esitys Helsingin juhlaviikoilla 2011 sekä Sebastian Fagerlundin Hohdille omistaman Stone on Stone -teoksen kantaesitys Hannu Linnun johtaman Avanti!:n solistina tammikuussa 2013.Markus Hohti on vuonna 2011 aloittaneen 2000-luvun musiikkiin keskittyvän KLANG-sarjan primus motor. Lisäksi hän vastaa pianisti Emil Holmströmin ja viulisti Eriikka Maalismaan kanssa 1900-luvun taitteen musiikkia esittelevän Ristiveto-festivaalin taiteellisesta suunnittelusta.

Timo Kurkikangas – elektroniikka

Timo Kurkikangas on elektroakustiseen taidemusiikkiin erikoistunut äänisuunnittelija. Hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa ja työskennellyt viimeisen 15 vuoden aikana lukuisten säveltäjien ja orkestereiden kanssa Suomessa, muualla Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Näiden yhteistöiden tuloksena on syntynyt satoja konsertteja pienistä klubikonserteista suurten konserttisalien surround-äänentoistoihin, kymmeniä sävellysten äänisuunnitteluja ja teknisiä toteutuksia, useita levytyksiä sekä festivaalien äänituotantoja.

Kurkikangas on ollut defunensemblen vakituinen jäsen yhtyeen perustamisesta saakka.

Anders Pohjola – elektroniikka

Anders Pohjola on uuteen taidemusiikkiin erikoistunut äänisuunnittelija. Hän työskentelee sekä äänittäjänä levytystuotannoissa että ääniteknikkona elektroakustisten teosten esityksissä. Pohjola on myös usein mukana uusien sävellysten valmisteluissa ja tekee yhteystyötä erityisesti nuorten säveltäjien kanssa. Koulutuksensa Pohjola on saanut Sibelius-Akatemiassa mistä hän on valmistunut maisteriksi pääaineenaan musiikkiteknologiaa. Pohjola esiintyy säännöllisesti defunensemblen kanssa Euroopassa. Muita yhteistyökumppaneita ovat mm. kamariorkesteri Avanti!, Uusinta Ensemble, Radion Sinfoniaorkesteri ja Helsingin kamarikuoro.

Marko Myöhänen – elektroniikka

Marko Myöhänen on Sibelius-Akatemiasta valmistunut musiikin maisteri. Opettamisen ohella hän on ollut äänittämässä ja miksaamassa lukuisten artistien tuotantoja. Myöhänen on työskennellyt paljon kansanmuusikoiden kanssa. Yhteistyökumppaneita ovat olleet mm. Timo Alakotila, Frigg, Halogeeni ja Tsuumi Sound System. Viimeisimmän äänitys- ja miksaustyön Myöhänen teki Kraft-yhtyeen levylle "Max höjd".

YLE Kulttuurin musiikkitoimittajat ja -tuottajat valitsivat vuoden levyksi 2008 Jukka Tiensuun "nemo - Puro - Spiriti". Marko Myöhänen oli miksaamassa palkittua levyä.

Studiotöiden lisäksi tämä äänialan ammattilainen on vastannut lukuisten konserttien äänentoistosta. Myöhänen on myös kiertänyt muun muassa kamariorkesteri Avanti!:n ja jousikvartetti Meta4:n mukana Euroopassa.

Sami Klemola – taiteellinen johtaja

Sami Klemola on helsinkiläinen säveltäjä, joka on opiskellut sävellystä sekä elektronista musiikkia Sibelius-Akatemiassa, Amsterdamin konservatoriossa sekä Pariisin IRCAMissa. Hän valmistui Sibelius-Akatemiasta musiikin maisteriksi lokakuussa 2007. Klemolan sävellystuotantoon kuuluu soolokappaleita, kamarimusiikkia, orkesterimusiikkia, elektronisia ja akustisia sointeja yhdisteleviä teoksia sekä ääni-installaatioita. Klemola toimii defunensemblen taiteellisena johtajana.

defunensemblen toimintaa tukevat vuonna 2017:

Taiteen edistämiskeskus, Koneen Säätiö, Helsingin kulttuurikeskus, Suomen kulttuurirahasto, Musiikin edistämissäätiö, Suomen Säveltäjäin Sibelius-rahasto & Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian aineryhmä.